 |
Margien kirjat Kirjakatsaukset Kirjoitukset Lapin Kansassa Kirjoitukset Uusi Rovaniemi lehdessä Muut kirjoitukset Sielunpeilin kolumni
Kolumni Auringonkukkia
Lehtiartikkeleita Margiesta
Margien kuvia Lapista
Rauhankävely Assisista Roomaan |
KIRJOITUKSET UUSI ROVANIEMI LEHDESSÄ
Jumalalla ei ole uskontoa Uusi Rovaniemi
8.12.2022
Uskon Kiitoksen Voimaan Uusi Rovaniemi
19.9.2020
Vanha Asema Uusi Rovaniemi
23.11.2019
Kuningas Salomon rukous Uusi Rovaniemi
24.8.2019
Mielenrauhaa shoppailun sijaan Uusi Rovaniemi 19.12.2018
Tulppa inhimillisyydelle Uusi Rovaniemi 23.10.2015
Pakolaiset ovat siunaus Uusi Rovaniemi 3.10.2015
Välikäsiä ei tarvita Uusi Rovaniemi 18.12.2014
Rukoillaan Ounasvaaran puolesta Uusi Rovaniemi 19.11.2014
Mylläriltä kaksi uutta kirjaa Uusi Rovaniemi 16.7.2014
Annikki Kariniemi Uusi Rovaniemi 24.7.2013
Saamelaiset ja suomalaiset Uusi Rovaniemi 26.4.2013
Vauvaliitteestä veikeää iloa Uusi Rovaniemi 30.1.2012
Onnellista oleskeluyhteiskuntaa kaikille Uusi Rovaniemi 11.1.2013 Mainio Marjetanjuhla Uusi Rovaniemi 3.8.2012 Henkistä politiikkaa Uusi Rovaniemi 26.1.2012 Venäläistä rulettia tuikkukynttilöillä Uusi Rovaniemi 2.12.2011 Henkinen kasvu talouskasvun tilalle Uusi Rovaniemi 16.11.2011 Paavo Eemelinpoika Väyrynen pressaksi Uusi Rovaniemi 9.9.2011 Pelastakaa Juhannuskallio Uusi Rovaniemi 25.8.2010 Kauneus ruokkii sieluamme Uusi Rovaniemi 21.7.2010 Ajan ajattomuus ja
yöttömyys Uusi Rovaniemi 11.6.2010 Neitikulttuurin kukoistusta Uusi Rovaniemi 14.5.2010 Rauhankappeli Napapiirille Uusi Rovaniemi 23.4.2010
Isonrakan Ison Männyn rukous
Uusi Rovaniemi 13.11.2009 / Lapin Kansa 3.11.2009
RAKKAUDESTA RAUTIOSAAREEN
Uusi Rovaniemi 29.5.2009
KUN TÄTI PYSSYN OSTI
Uusi Rovaniemi 11.3.2009 Rovaniemi
|
|
Jumalla ei ole uskontoa
Me ihmiset olemme samaa jumalaista alkuperää. Olemme tulleet tänne fyysiseen
maailmaan oppiaksemme ja löytääksemme tästä harhojen maailmasta uudelleen
sisäisen jumaluutemme. Vapaaehtoisesti olemme sopineet unohtavamme, keitä
todellisuudessa olemme. Tässä on meidän oppituntimme. Synnymme tänne yhä
uudestaan, kunnes olemme tämän oivaltaneet. Sillä ei ole merkitystä, mihin
kansaan, rotuun tai uskontoon kuulumme. Uskonto ei ylipäänsä ole pakollinen
asia elämässämme. Jokainen löytää oman jumaluutensa itse, useimmat juuri
ilman kirkon apua. Ihmiselle on annettu aivot sitä varten, että hän itse
osaa päätellä, mikä hänelle parhaiten sopii. Ei siinä mikään pappi auta;
usein on jopa esteenä tunkkaisine, suvaitsemattomine käsityksineen.
Raamatulla lyödään päähän, niin kuin eläisimme vielä keskiaikaa. Ja
kuitenkin Raamattua on käännetty ja väännetty tahallisesti tai tahtomatta
kaikkien näiden vuosisatojen ajan. Tekstejä on käännetty alkuperäisestä
aramean kielestä kreikaksi, sitten munkkilatinaksi, uudemmaksi latinaksi,
englanniksi jne. Lukemattomat munkit ovat käsin kirjoittaneet samaa tekstiä
parinkymmenen vuoden ajan ja pähkäilleet, minkä merkityksen sanan lukuisista
eri vaihtoehdoista valitsevat. Tai sitten joku on tahallaan muuttanut
tekstiä. Kirkolliskokouksissa on äänestetty, mikä teksti ja sanamuoto
valitaan. Jos joku osallistuja on ollut eri mieltä, on hänet karkotettu tai
surmattu.
Totta kai Raamatussa on aitoakin tekstiä ja kauneutta. Mutta väite, että sen
jokainen sana olisi jumalaista alkuperää, on täyttä houretta. Miten kukaan
selväjärkinen ihminen nykyisin voi väittää, että Raamattua pitää ymmärtää
sanatarkasti.
Itse olen myös pappi, kansainvälinen rauhanpappi, joka on vihitty Assisissa
Italiassa, vaikka en katolinen olekaan. Minulle Jumala on sisimmässäni oleva
Valo. Jeesus ja Maria Magdalena ovat esikuviani nais-ja miesjumaluuden
täydellisestä ilmenemisestä ihmisessä. Loihan Jumala ihmisen omaksi
kuvakseen. Siinä mielessä asia on näin. Rakkaus ei kuitenkaan katso siihen,
kuka rakastuu kehenkin. Joillekin aikaisempi elämä 'lyö läpi' ja silloin ei
ole merkitystä, onko se elämä vietetty naisen vain miehen ruumiissa. Kirkon
on aika myöntää virheensä ja opettaa taas jälleensyntymistä, mikä Jeesuksen
aikana oli itsestään selvää. Ja vielä pari-kolmesataa vuotta sen jälkeenkin.
Omalla pappisvihkimykselläni tahdon palvella Jumalaa parhaan kykyni mukaan.
Niin kuin varmaan muutkin papit. Erona on se, että voin tehdä kaikki
palvelukset omantuntoni mukaan, ei minkään itselleni pakotetun opin mukaan.
Vallitsevana on suvaitsevaisuus ja lähimmäisen rakkaus. Siinä on ohjenuoraa
tarpeeksi myös papille.
Margie Marketta Mylläri
Peace Minister /Beloved Community
www.mariamagdalena.fi
Uskon Kiitoksen Voimaan
Meillä jokaisella on paljon aihetta kiitokseen. Katso ympärillesi ja näe se
kaikki. Tutkaile sydäntäsi ja koe se kaikki. Jokainen hetki on
kallisarvoinen, vaikka se kiitääkin pian ohi. Tämänpäiväinen on jo kohta
eilinen, niin kuin tämän päivän sanomalehti.
Mitä jää jäljelle tästä hetkestä? Mitä merkitsee yksi kiitävä hetki, yksi
sukupolvi ihmiskunnan elämässä. Puhumattakaan yhdestä elämästä. Voi kulkea
hautausmaalla ja miettiä, kuka kukin on. Muistaako tätä ihmistä joku. Kuka
muistaa päivänpolitiikkaa hetkisen kuluttua, ja niin edelleen.
Rovaniemi ja koko Lappi tuhottiin viime maailmansodassa. Monen elämäntyö,
monen sukupolven elämäntyö oli tuhkakasoina ja raunioina. Mitä ihminen
kuvittelee olevansa ja tekevänsä pienillä asioillaan tässä kaikessa. Voi
kysyä, mitä pysyväistä jää jälkipolville. Kenen työ jättää siunauksen
jälkeensä.
Mitä jää sukupolvien työstä? Se mikä on ollut luonnollista prosessia. Se
missä ihminen oli Luojansa kanssaluoja; ymmärsi kunnioittaa luontoa ja
kaikkia luontokappaleita; ymmärsi olevansa osa suurta kokonaisuutta,
ykseyttä; ymmärsi oman pienuutensa, mutta myös suuren vastuunsa ihmisenä.
Ihmiselle on annettu suuri vastuu tästä maapallosta. Emme suotta ole saaneet
jumalaista älyä, viisautta ja rakkautta sydämiimme. Se on annettu siksi,
että osaisimme sitä käyttää viisaasti ja sopusoinnussa kaiken elämän kanssa.
Vain siten ihminen täyttää oman osansa Luojan luomassa maailmassa.
Marketta Mylläri
Vanha Asema
Nykyisin ihmiset eivät yleensä tunne historiaa, koska sitä ei paljoakaan
opeteta enää kouluissa. Euroopassakin on ihmisiä, jotka eivät ole edes
kuulleet mitään natsien hävityksistä, ei mitään kaasutetuista kuudesta
miljoonasta juutalaisesta. On uskomatonta, kuinka tietämättömiä ihmiset ovat
tänä päivänä. Valitettavasti myös useat poliitikot.
Jos ei tunne historiaansa, ei voi omata perspektiiviä tulevaisuuteen. Eikä
elää täysillä tätä päivää!
Lappilaiset ehkä kuvittelivat, että natsit pitävät suomalaisia arjalaisena
herrarotuna niin kuin itseään. Rosa Liksom selvitti, että natseilla oli
suunnitelma, että voitettuaan sodat he kaasuttavat myös suomalaiset.
Synnyin sota-aikana ja olin evakossa Ruotsissa perheemme kanssa, kuten
kaikki lappilaiset. Kotimme oli säilynyt Katajarannalle kuin ihmeen
kaupalla, vanha Myllärin maalaistalo; samoin oli säilynyt isänäidin kotitalo
Pöykkölä ja hänen äitinsä kotitalo Alaruokanen.
Näitä kaupungin historiasta kertovia arvokkaita helmiä ei todellakaan ole
liikaa. Yksi näistä säilyneistä kauniista rakennuksista on vanha
asemarakennus.
Olin vastaanottamassa Tauno Luiroa suuren väkijoukon kanssa Rovaniemen
vanhalla asemalla. Luiro (19v) oli juuri ponkaissut mailman pisimmän hypyn
ja häntä juhlittiin suurena sankarina.
(139 m, Oberstrof 1951).
Rakastan tätä vanhaa, kaunista puurakenteista asemarakennusta. Olisi
moukkamaista hävittää se!
On hyvä katsoa eteen- ja taaksepäin nähdäkseen tämän hetken. Ihmisen on
todella hyvä elää nykyhetkessä. Mutta ei sentään tyhmänä laput silmillä,
unohtaen historian opetukset.
Pahinta eivät ole pahat ihmiset ja heidän pahat tekonsa. Vaan hyvien
ihmisten hiljaisuus.
Marketta Mylläri
Kuningas Salomon rukous
Mitä minä, pieni ihminen, voin tehdä tässä ihmiskunnan ja koko luomakunnan
vakavassa tilanteessa?
Vastaus tuli heti: Rukoile kuten kuningas Salomo Israelin valtion loiston
päivinä 3000 vuotta sitten.
Salomon rukoili Jumalalta V i i s a u t t a. Viisautta elää Jumalan
Johdatuksessa,
ja kuuliaisena kuunnella ja noudattaa Luojan antamia ohjeita kaikissa
tilanteissa.
Aamuhiljentymisessä kysyn Jumalalta: Miten voin palvella sinua tänään,
Äiti/Isä/Luoja?
Rukoilen, että annat minulle Viisautta toimia Johdatuksessasi ja tahtosi
mukaan.
Ymmärrän, että tämä on viisainta, mitä voin tehdä omassa elämässäni.
Rukous on hyvin voimakas tapa vaikuttaa omaan ja koko maailman tilanteeseen.
Marketta Mylläri
Mielenrauhaa shoppailun sijaan
Meitä kehotetaan ostamaan ja kuluttamaan mahdollisimman paljon. Talouden
rattaat muuten pysähtyvät. Samaan aikaan meitä maapallon asukkaita
kehotetaan säästämään ympäristöä ja planeettaamme omalla toiminnallamme.
Ketä siis kuunnella? Taitaa olla niin, että omaa sisäistä ääntään.
Opiskellessani aikoinaan Kauppakorkeakoulussa yksi pääaineistani oli
markkinointi. Hain kerran työtä markkinoinnin lehtorina ja minut jopa
valittiin virkaan. Pysähdyin sitten miettimään, mitä olin menossa
opettamaan. Olin nimittäin ruvennut kyseenalaistamaan niitä keinoja, joita
olin opiskellut. Uskoinko todella, että ihmisiä voi manipuloida ja saada
ostamaan suurin piirtein mitä vain. Ostamaan sellaistakin, mitä he eivät
ollenkaan tarvitse. Ostamaan jopa kaiken maailman tarpeetonta krääsää.
Rahalla, jota eivät omista. Ottamalla lainaa ja vippejä, ja lopulta saamaan
oman taloutensa ehkä vararikkoon perintätoimistojen taholta. Jonkin sortin
velkavankeuteen ainakin.
Rauhanpappina uskon siihen, että ulkoinen rauha tulee aina sisäisen rauhan
kautta. Vain yksilöiden kautta tulee rauha maailmaan. Niinpä mielenrauhansa
säilyttäminen on erittäin tärkeää jokaiselle, joka haluaa vaikuttaa
maailman rauhaan.
Mielenrauhaansa voi helposti testata seuraavalla tavalla. Menee johonkin
suureen ostoskeskukseen, kun siellä on mahdollisimman paljon ihmisiä.
Kulkee tyynenä kuin viilipytty kaiken keskellä. Ei osta mitään, vain
ihmettelee kaikkea sitä mitä ei tarvitse. On positiivinen ja rauhallinen
koko ajan. Säteilee sisäistä rauhaansa. Jos jokin asia häiritsee, niin
silloin on vielä paljon opiskelemista tässä rauhan asiassa. Lykkyä tykö
kaikille. Testi on helppo ja ihan hauskakin, mutta ei ehkä tosikoille.
Siunaten ja rakastaen
Marketta Mylläri
Tulppa inhimillisyydelleIhmispaljous rämpii sateisessa säässä mutavellissä. Äidit
sylivauvoineen yrittävät suojella itseään ja pesuettaan.
Poliitikkomme hykertelevät hymyillen: Tulppa saatu rajoille.
Voimme henkäistä helpottuneina.
Kuvittele hieman: Olet tällainen ihminen. Ainoa toivosi
tässä fyysisessä maailmassa on päästä p o h j o i s e e n. Jossakin on maa,
johon vielä mahtuu ihmisiä asumaan, jossa on inhimillisiä ihmisiä. Maa, jossa
voi elää, missä voi hengittää. Maa, jossa sinulla on toivoa elää ihmisen
tavoin.
Aikoinaan ennustettiin, että Valo tulee pohjolasta. Olisiko
nyt se aika, jolloin olemme Euroopan ainoa toivo. Eläkäämme myös sen
mukaisesti.
Rakkaudella Marketta Mylläri
| |
Pakolaiset ovat siunaus
Miksikö? Siksi, että
pakolaiset ravistelevat meitä Jeesuksen tavoin heräämään omasta tunkkaisesta
typeryydestämme. Niin sanotut kristityt kuvittelevat tietävänsä, mitä Jeesus
tarkoitti opetuksillaan. Miten he voisivatkaan tietää, koska Jeesuksen oppia on
käännetty ja väännetty kirkon valtaa pitävien eduksi näiden kahden
vuosituhannen aikana. Ihmiset piti alistaa ja nöyryyttää synnintuntoon ja
häpeään. Etenkin naiset, nuo syntiset miehiä viettelevät olennot.
Jeesukselle nainen ja mies ovat samanarvoisia, silloin ja
nyt. Hän myös eli sen mukaisesti ja näytti näin esimerkkiä jo silloin
vääristyneessä ihmisten jumal- ja ihmiskuvassa.
Jeesukselle Jumala on sekä Isä että Äiti. Ja näin hän myös rukoili.
Eri asia on, että näin ei sallittu olevan hänen nimiinsä laitetuissa
vääristetyissä teksteissä. Olen aina ihmetellyt, minkä logiikan mukaan niin
sanottu uskovainen selittää sen, että ”Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen”. Ja
silti puolet ihmiskunnasta eli naiset on lakaistu maton alle ja heitä on
sorrettu kaikki nämä vuosisadat puoli-ihmisinä.
Näin maailmaa on hallinnut maskuliininen voima ja
raadollisuus. Sen sijaan Jumalan Äiti-olemus eli rakkaus, armeliaisuus, lempeys
ja rauha, on ollut tukahdutettuna. Maailmaan ei saada rauhaa, ennen kuin
Jumaluuden Äiti ja Isä ovat tasapainossa.
On hyvä, että meillä täällä pohjoissessakin
taantumukselliset yhteisöt ja jäsenet joutuvat vastakkain omien pelkojensa ja
kestämättömien uskomustensa kanssa. Lehdessä oli hiljakkoin kuva papista, jolla
oli papinkaulus kaulassaan ja kertakäyttöhanskat kädessä ollessaan
pakolaiskeskuksessa. Pelkäsikö hän mahdollisesi, että pakolaisesta tarttuu
häneen saastaa. Kuva kertoi paljon.
Meidän on opittava elämään ihmisiksi tällä maapallolla. Ei
ole muuta mahdollisuutta. On suuri siunaus, että meille annetaan näin paljon
armoa, että saamme tilaisuuden opetella tätä asiaa tänne tulevien pakolaisten
avulla. Jokainen kohtaamamme pakolainen on Jeesus. Muistakaamme tämä.
Marketta Mylläri Rauhanpapitar
| |
Välikäsiä ei tarvita
Poliitikot eivät enää nykyajassa ole se väylä, jota
kansalaiset tarvitsevat. Heistä on tullut pelkureita, joilta puuttuu tieto ja
rohkeus. Kunnioitan Kaarlo Alaojaa, joka ainoana kokoomuslaisista valtuuston
jäsenistä puolsi Ounasvaaran suojelemista. Vaatii valtavaa siviilirohkeutta
äänestää eri lailla kuin oma porukka.
Maailma ei tarvitse mielipiteitä. Ne tulevat ja menevät niin
kuin valtaa kulloinkin pitävät poliitikotkin, jotka kuvittelevat olevansa
kaikkitietävä kaitselmus. Maailma tarvitsee sellaisia ihmisiä, joilla on selkeä
vakaumus elämässään, jotka eivät heilu sinne tänne muiden mielipiteiden mukaan.
Heillä on kunnioitu selämää kohtaan. Heille kaikki on Luojan
luomaa ja elävää. Ei vain ihmiset ja eläimet, vaan puut, metsät, kalliot ja
vedet. Ei niitä kukaan ihminen omista. Ihminen on vain väliaikainen huoltaja
lyhyen elämänsä aikana.
Jos haluaa, että omassa elämässä, liiketoiminnassa tai missä
tahansa työssään on siunaus pitkällä tähtäimellä, on kuunneltava sisimmässään
olevaa syvintä tietoa, joka kertoo, miten toimia. Me ihmiset olemme nykyisin
niin valistuneita, että voimme hoitaa asiamme kansalaisvaikuttamisen kautta.
Vaikutamme itse ilman välikäsiä.
Marketta Mylläri Rauhanpapitar
| |
Rukoillaan Ounasvaaran puolesta
Rukous on tehokkain tapa vaikuttaa
asioihin. Siispä pyydän rovaniemeläisiä rukoilemaan, että voimapaikkamme
Ounasvaara saa säilyä meille nykyisille ja tuleville sukupolville nykyisessä
luonnollisessa tilassaan.
Tuskin kukaan päättäjä haluaa,
että hänet muistetaan kuolemansa jälkeen osallistumisesta sellaiseen
päätöksentekoon, jota jopa oma jälkipolvi tulisi häpeämään.
Marketta Mylläri Rauhanpapitar
| |
Mylläriltä kaksi uutta kirjaa
Rovaniemeläinen Marketta Mylläri on julkaissut kaksi uutta
kirjaa, Mie oon rovaniemeläinen ja Auringonkukkia 1-3. Kustantajana
on tamperelainen Mediapinta.
”Mie oon rovaniemeläinen” kirja sisältää 55 lehti- ja
muuta kirjoitusta Rovaniemeltä, esimerkiksi
Lapin Kansassa, Uudessa Rovaniemessä ja Lappilainen -lehdissä
julkaistuja yleisönosastokirjoituksia. Tekstit ovat vuosilta 2007-2014. Lisäksi
kirjassa on lähes sata valokuvaa, niin kirjailijan vanhoja sukukuvia kuin
uudempia, hänen itsensä ottamiaan kuvia.
”Minä olen Maila Maire Marketta Mylläri. Juureni ovat
Peräpohjolan vanhassa talonpoikaiskulttuurissa. Syntymäkotini on Rovaniemellä,
Katajarannalla Kemijoen törmällä kauniisti seisova vanha Myllärin maatalo –
kuin ihmeen kaupalla Lapin sodassa säilynyt. Sekä isäni että äitini suvut ovat
satoja vuosia viljelleet Kemijoen varren peltoja. Heiltä olen perinyt
kunnioitukseni Elämää kohtaan: kunnioitukseni Äiti Maata ja sen kaikkia
ilmiöitä kohtaan”, Mylläri esittäytyy kirjan takakannessa.
Auringonkukkia 1-3 kirja sisältää Tampereella v.
1999-2006 julkaistuja lehtikolumneja. Kirja on kooste kolmesta kirjasta, joista
viimeisin sisältää aikaisemmin julkaisemattomia kolumneja.
Mylläri on koulutukseltaan kauppatieteiden maisteri ja hän
on työskennellyt johdon sihteerinä, yrittäjänä, kauppaopettajana ja englannin
kielen sekä itsetuntemuksen suggestopedisenä opettajana. Lisäksi hän on
kirjoittanut useita kirjoja.
”Olen ilolla tehnyt töitä ihmisten herättäjänä ja opastajana
itsetuntemukseen. Vuonna 2005 minut vihittiin Assisissa Italiassa
rauhanpapiksi. Nykyisin kiinnostukseni kohteena onkin erityisesti rauhantyö”,
Mylläri kertoo.
Uudet kirjat julkistetaan ja tulevat myyntiin
Marjetanpäiväjuhlassa Pöykkölässä 20.7. Samoin Marketalla on myyntikoju
elokuussa Rovaniemen Wanhoilla markkinoilla. Kirjoja voi myös tilata suoraan
Marketalta puh 040 7626 454 tai margie(at)mariamagdalena.fi.
| |
Annikki Kariniemi
Kirjailija Annikki Kariniemi täyttäisi tänä vuonna 100
vuotta. Olen odottanut, että tätä upeaa naista juhlittaisiin oikein kunnolla.
Hänen kirjalliset saavutuksensa sen jo ansaitsevat. Ihmettelenkin, miksei
Rovaniemi ole ominut häntä ollenkaan. Annikin hautapaikka on Utsjoella ja
muistomerkki Aavasaksalla. Entä Rovaniemi, hänen kotikaupunkinsa, jossa hän
vietti suurimman osan elämäänsä? Mielestäni Annikki ansaitsee oman muistomerkin
myös Rovaniemellä.
 Kuvaaja: Katja Lehto / Almamedia
Annikki Kariniemi kävi usein tätieni, Lyyli ja Anna Myllärin
luona, asuihan hän aika lähellä Willa Willamossa Salmijärven rannalla ja tädit
Katajarannalla. Kuuntelin lumoutuneena Annikin tarinointia, hänen hersyvää
nauruaan ja huumoriaan. Lukemattomissa juhlissa hän oli erittäin pidetty
puhuja, niin Pöykkölän Marjetanjuhlilla kuin Juhannuskallion juhannusjuhlilla.
Hän oli todellinen nainen, avoin ja valloittava persoonallisuus. Hän nauroi
saivartelijoille ja nirppanokille. Hänellä oli rohkeutta, kanttia ja
omanarvontuntoa. Pidän häntä monessa mielessä naisenergian valloittavana
esikuvana.
Marketta Mylläri Rauhanpapitar
| |
Saamelaiset ja suomalaiset
Marianpäivillä Hetassa sain suorastaan ”herätyksen”
saamelaisuuteen. Ihastuin ikihyväksi kaikkeen kokemaani ja näkemääni. Hetan
kaunis kirkko, jonka alttarifreskoa pidän yhtenä kauneimmista Suomessa,
värikkäisiin saamelaisasuihin pukeutuneet saamelaiset, pehmeä saamenkieli, joka
soljuu korvaan kuin lempeä musiikki. Kaikkein eniten minut herätti kuitenkin Tunturi-Lapin
luontokeskus Skierrissä näkemäni kaksi Ailu/Áillohaš filmiä, jotka kertovat
Nils-Aslak Valkeapäästä. Hyvänen aika, ajattelin, miksi en tiedä mitään
saamelaisuudesta ja tästä monitaiteilija Ailusta. Vain hänen nimensä ja
joikulaulamisensa. Olenko tyypillinen suomalainen? Tunsin häpeää ja
hämmennystä. Olen reissannut ympäri maailmaa, tutkinut eri uskontoja ja
kulttuureja, olen kotoisin Rovaniemeltä, siis pohjoisesta, en mistään
eteläiseltä pallonpuoliskolta. Ja silti olen näin tietämätön!
 taiteilija Maria-Liisa Valkeapää näyttelynsä avajaisissa Skierrissä Marianpäivän juhlien aikaan
Kävin Rovaniemen kirjastossa kuuntelemassa Marjut Aikion
mainion esitelmän Nils-Aslak Valkeapäästä. Hän kertoi valmistelemastaan
kirjasta, joka kertoo Ailusta. Kirjastossa on paraillaan näyttely tämän
suurisieluisen taiteilijan tuotannosta. Lainasin kirjastosta Veli-Pekka
Lehtolan upean teoksen ”Saamelaiset, historia, yhteiskunta, taide”. Kirjassa on
paljon tietoa myös Ailusta. Ilokseni löysin kirjan myös englanninkielisenä.
Käännän kaikki kirjoitukseni englanniksi ja lähetän maailmalle; siksi olen
todella iloinen tällaisesta kirjasta.
Olen joutunut toteamaan, että suomalaiset ovat samalla
lailla kohdelleet saamelaisia, kuin kaikki muutkin maat omia
alkuperäiskansojaan. Papit ja ”valtaapitävät valistajat” nujersivat ja teloivat
lähes hengiltä saamelaisten kulttuurin. Onneksi tuli Ailu ja opetti, mitä
tarkoittaa oman identiteetin löytyminen ja itsensä arvostaminen.
Olen todella iloinen, että saamenkansan nykyinen sukupolvi
on löytänyt juurensa ja oman kulttuurinsa. Se on valtava voimavara koko
saamenkansalle ja meille kaikille. Toivottavasti Marjut Aikion kirjasta tulee
valmistuttuaan hittituote!
Marketta Mylläri Rauhanpapitar
| |
Vauvaliitteestä veikeää iloa
Kiitos Uusi Rovaniemelle
Vauvaliitteestä! Vauvoja katsoessa ei voi muuta kuin hilpeästi hihittää. Niin
suloisia, veikeitä ja ilmeikkäitä vauvat ovat. Rakastan vauvoja, sillä niiden
kanssa on helppo kommunikoida. Ei tarvitse höpöttää mitään. Silmät ja hymy
kertovat kaiken. Vauvoille voi, ja pitääkin puhua aivan järkeviä, sillä ne
ymmärtävät kaiken. Minulle käy usein niin, että uppoudun jonkun vauvan silmiin,
vaikkapa jossain kulkuvälineessä, niin että juttelen pitkän tovin vauvan kanssa
hymyllä ja silmillä. Joskus juttelen myös mielessäni ja kerron, että ymmärrän
sinua.
Ehdotan, että ihanat täysi-ikäiset
säilyttävät tämän vauvaliitteen ja aina silloin tällöin, varsinkin kun ovat
vähemmän hilpeällä tuulella, ottavat sen esiin. Aivan varmasti olo kevenee ja
hymy nousee suupieliin
Rakkaudesta vauvoihin Marketta Mylläri rauhanpapitar
| |
Onnellista oleskeluyhteiskuntaa kaikille Presidenttimme taisi tietämättään uudenvuodenpuheessaan
lanseerata upean sanan. Hän kyllä
tarkoitti jotain muuta tällä ”oleskeluyhteiskunnalla” kuin mitä tässä
jutussani esitän.
Meidän tulisi pyrkiä elämässämme toteuttamaan juuri tätä:
Elämän tarkoitus on Oleminen, ei tekeminen. Me olemme henkiolentoja, jotka
tulemme kerta kerran jälkeen tänne fyysiselle tasolle opiskelemaan sitä mitä on
olla Ihminen. Väkinäinen puurtaminen kaikenlaisten pakkovaltojen alla kyllä
kasvattaa luontoa, mutta hyvin useissa tapauksissa se lannistaa, kovettaa ja
tekee ihmisen julmaksi. Se on kauhistus etenkin niille, jotka ovat jaloimpia ja
ihanimpia ihmisiä ja jotka eivät halua olla tekemisissä näiden
”globaalihirmujen” kanssa. Niille jotka eivät halua antaa panostaan muiden
ihmisten nöyryyttämiseen, joille raha ei ole Jumalan korvike.
 Margien kuva työhuoneensa ikkunasta
Ajatelkaamme, onko maailmamme jotenkin edistyneempi nyt kuin
vaikkapa sata vuotta sitten. Onko viisautemme vienyt ihmiskuntaa henkisesti
paljonkaan eteenpäin. Ovatko ihmiset jotenkin jalompia ja henkisesti
kehittyneempiä nyt. Ovatko he kuolemansa hetkellä, katsoessaan mennyttä
elämäänsä kuin filminauhalta, tyytyväisiä itseensä. Kertooko hautakivi
lempeästä, ymmärtäväisestä johtajasta, joka rakasti ja jota rakastettiin.
Ovatko kehitysmaat nyt onnellisempia, kun heiltä on riistetty luonnollinen
elämäntapansa, saastutettu heidän maansa ja raiskattu heidän itsetuntonsa.
Sallikaamme sellaisille jaloille sieluille, jotka haluavat
todella edistää ihmiskunnan ja kauniin planeettamme elämää, tehdä se omalla
hiljaisella tavallaan, rukouksin ja siunauksin. Se joka rakastaa, häntä
rakastetaan. Se joka palvelee, häntä Valon enkelit palvelevat.
Siunaten ja rakastaen Marketta Mylläri rauhanpapitar
| |
Mainio Marjetanjuhla
Kaunis kiitos Marjetanjuhlasta kaikille osallistujille, niin
yläkerran sallimalle hienolle säälle, kuin Kotiseutuyhdistys Rovaniemen Totto
ry:lle lukemattomine puuhanaisineen ja -miehineen. Vain talkoovoimin tällainen
on mahdollista. Vielä on kotiseuturakkautta ja palavaa intoa antaa oma
osuutensa yhteiselle asialle.
Pöykkölän sijainti Kemijoen rantatörmällä on henkeäsalpaavan
kaunis. Siinä on yhdessä paikassa kaikki se mikä tekee Rovaniemestä niin
ainutlaatuisen paikkakunnan. Kahden suuren virran yhtyessä hiukan ylempänä,
veden virratessa vuolaana ennen suurta kaarrosta Korvanniemen ympäri sekä
läheinen Pöyliövaara.

Pöykkölä on ollut minulle aina rakas paikka. Onhan se
isänäitini kotitalo. Minun on aina pakko käväistä salissa tervehtimässä ämmiä.
Siellä on seinällä kaksi kuvaa, kaksi perhettä, kummankin päätalon perheet.
Valkoinen talo säilyi sodassa, punainen siirrettiin kauppalan virastotaloksi ja
sitten paloi sodassa. Isännät olivat veljeksiä, Mikko ja Matti Pöykkö ja
emännät sisaruksia, Anna Stina ja Brita Greta Alaruokasen talosta. Kaisa
Eveliinalla eli Liinu ämmilläni on kuvassa hieman tuima ilme, letit suorassa
hän katsoo suoraan katsojaan. Hän eli elämänsä Myllärin talon emäntänä hieman
jokea ylöspäin Katajarannalla. Tämäkin talo säilyi sodassa kuin ihmeen kaupalla
ja on edelleen suvun asuttama, sillä Arvi veljeni on Tuula vaimonsa kanssa
vaalinut taloa rakkaudella.
Ja niinhän säilyi Alaruokasenkin talo. Liekö naiset
hengellään ylläpitäneet kotitalojaan läpi sodan hävityksen.
On suuri ilo, että meillä on tallella tällaisia paikkoja,
joissa voi aistia menneiden sukupolvien hengen ja heidän työnsä tulokset.
Jokainen ihminen jättää aina jälkensä siihen paikkaan missä elää ja vaikuttaa.
Tunnen itsessäni näiden voimakkaiden naisten energian.
Juhlan ohjelma oli monipuolinen. Dosentti Helka Urposen
juhlapuhe ”Mistä olet poissa?” oli kerrassaan mainio. Myös kalevalaisten
Naisten pukukavalkadi oli hauska esitys. Punamultamaalin keitto niityn reunassa
oli minulle veikeä juttu. Taustalla joenvarsiniitty lampaineen ja
hanurinsoittaja musiikkeineen loi aivan maagisen tunnelman. Siirryin hetkessä
entiseen vuosisataan.

Pöykkölää tulisi käyttää enemmän kaupungin mainostamisessa.
Juhannuksen vietto on alkanut aina Pöykkölän lipunnostolla ja näin on
edelleenkin. Ihmiset eivät kuitenkaan tiedä tätä ihanaa perinnettä, sillä sitä
ei mainita kaupungin esitteissä. Rantaan voisi tulla veneillä ja voisi
pitää soutukilpailuja. Ja se mitä eniten
kaipaan, että olisi pieni tanssilava kauniilla paikalla jokiniityn rannalla.
Jutajaiset ovat luoneet omat hienot perinteensä, aivan mahtavat nekin.
Vaihtoehtoisia juhlia voi aina olla varsinkin juhannuksena, niin paikallisille
kuin matkailijoille. Pöykkölään on helppo tulla myös kävellen ja pyöräillen, ja
se on lapsiystävällinen paikka.
Toivon sydämestäni, että vanhat traditiot pääsevät elämään.
Niin kuin Ounasvaaran juhannusjuhla oli aikoinaan. Suuret virrat ovat
ainutlaatuisia keskellä kaupunkia, niin ovat myös ympäröivät vaarat. Oma
Ounasvaara keskellä kaupunkia on meille pyhä paikka, ja sitä tulee hellien
varjella.
Marketta Mylläri Rauhanpapitar, KTM, M.Div.
| |
Henkistä politiikkaa
Kiitos Paavolle upeasta vaalityöstä. Paavo Väyrynen on
luonut uuden käsitteen 'henkinen politiikka'. Se on vastakohta materialismille,
joka taas kerran on tullut tiensä päähän
Euroopassa. Sen sijaan, että kuluttaisimme itsemme hengiltä ostamalla
kaiken maailman krääsää, joka sitten täyttää koko maapallon, meidän on
löydettävä elämäämme uusia ulottuvuuksia; löydettävä oma sisäinen henkinen
minuutemme. Tultava avoimiksi ja rohkeiksi oman elämän suhteen, eikä juostava
orjallisesti muiden käskytettävinä. Ihmisellä on oikeus olla itsenäinen
ajattelija. Siksi meille on annettu aivot, että oppisimme itse päättelemään,
mikä kulloinkin on viisasta ja sopivaa. Vain rohkeat, avarakatseiset ihmiset
vievät ihmiskuntaa eteenpäin.
Marketta Mylläri rauhanpapitar
| |
VENÄLÄISTÄ RULETTIA TUIKKUKYNTTILÖILLÄ
Taas on aika tuikkujen. Lapset askartelevat söpöjä
röyhelöitä kynttiläasetelmiin; tuikkuja on joka puolella laseissa
kaikenlaisilla alustoilla. Aamulla TV-uutispöydällä paloi ainakin neljä
tuikkuja pienissä erivärisissä laseissa.
Olen aina rakastanut valoa ja polttanut elämäni aikana
lukuisan määrän kynttilöitä, myös tuikkuja. Nehän eivät maksa juuri mitään,
ovat käteviä ja jopa kauniita lasialustoillaan.
Viime maaliskuussa minulla oli tulipalo asunnossani tuikun
takia. Seurauksena koko asuntoni tuhoutui. Vasta pari viikkoa sitten olen
saanut kotiini taas kodintuntua. Onneksi selvisin hengissä ja kukaan muukaan
talossa ei loukkaantunut.
Itselläni oli y k s i tuikku omassa paksussa
lasialustassaan, jossa oli kolo tuikkua varten. Tapahtui käsittämätön räjähdys,
ja tiedättehän että räjähdys tapahtuu sekunnnin murto-osassa. Mistään
huolimattomuudesta tulen suhteen ei siis ollut kysymys.
Olen tullut hiukan kyyniseksi ihmisten valistamisen suhteen
– asiassa kuin asiassa. Jopa läheiseni näyttävät autuaasti unohtaneen, mitä
kodissani tapahtui.
Tietenkin on jokaisen oma asia, mitä elämällään tekee. Mutta
on aivan eri asia, että lastentarhoissa, kouluissa ja julkisessa mediassa
suorastaan kehotetaan tuikkujen käyttämiseen.
Monien haastattelujeni perusteella olen tullut siihen
tulokseen, että tuikkujen räjähtäminnen – mikä on aika yleistä – johtuu siitä,
että ne on tehty moska-aineesta, ties missä maassa, jossa ei ole mitään väliä
turvallisuudella. Eräs kauppias Kreetalla sanoi, että niihin saattaa kehittyy
alipaine, joka aiheuttaa räjähdyksen. Olkoonpa syy mikä tahansa, tosiasia on,
että tuikut ovat hengenvaarallisia ja aiheuttavat kuolemantapauksia tasaisin
välein.
Jos aikuiset pelaavat venäläistä rulettia
tuikkukynttilöillä, ei heillä ole oikeutta laittaa lapsia samaan tilanteeseen.
Nykyisin on olemassa kauniita led- sun muita valoja, jotka kyllä korvaavat
kynttilät. Jos yksikin ihmishenki säästyy tämän jutun ansiosta, se
ansaitsi tulla julkaistuksi.
Marketta Mylläri rauhanpapitar
| |
Henkinen kasvu talouskasvun tilalleTämän sanoi puheessaan raskaan sarjan poliitikko,
presidenttiehdokas Paavo Väyrynen vaalitilaisuudessaan Rovaniemellä. Ihan
totta!
Ensimmäistä kertaa elämässäni tuen poliitikkoa julkisesti.
Koko puhe oli sellainen, että voisin vaikka itse puhua näin. Tässä joitakin
teemoja:
Ihmiskunnalla ei ole varaa jatkuvaan taloudelliseen kasvuun.
Se aiheuttaa vääjäämättä katastrofin.
Luonnonvaroja on säästettävä ja uusiutuvat luonnonvarat
saatava kestävälle pohjalle.
Elävä maaseutu on meille kaikille tärkeä asia ja meidän
kaikkien etujen mukaista.
Uusi arvomaailma edellyttää että talouskasvun tilalle tulee
h e n k i n e n kasvu. On luotava uusi
arvomaailma, jossa henkiset/ hengelliset arvot ovat ensi sijalla. Arvojen
muutos ja yhteisöllisyys ovat välttämättömiä koko ihmiskunnan hengissä
selviämiseksi. Presidentti on oleva muun muassa arvojohtaja, jonka tulee
kiinnittää huomiota etenkin oikeudenmukaisuuden ja heikommista huolehtimisen
korostamiseen.
Jos tuleva presidentti on näin avarakatseinen,
suvaitsevainen ja myötätuntoinen kanssaihmisiään kohtaan, on hän juuri se paras
presidentti, mitä Suomi tarvitsee näinä aikoina. Valtiomiehen kokemuskaan ei
todella ole haitaksi!
Marketta Mylläri rauhanpapitar
| |  Paavo Väyrynen ja Margie vaalitilaisuuden kahvilla 12.11.2011 | |
Paavo Eemelinpoika Väyrynen pressaksi
Tarvitsemme Paavon pressaksi. Tässä joitakin näkökohtia: Hän on ylivoimaisesti kokenein ja ansioitunein tämän hetken
poliitikkomme. Hänellä on nuoruudestaan asti ollut mahdollisuus aitiopaikalta
nähdä ja vaikuttaa Suomen asioihin. Jo pelkästään se, että hän on ollut niin
lähellä presidentti Kekkosta, on antanut hänelle loistavan oppitunnin. Hän sai
oppia myös ulkopolitiikan hoitamista ulkoministerinä ollessaan. Hän myös
tietää, että asiat opitaan vain erehdysten kautta. Hän ei ole koskaan
lannistunut, vaikka häntä on mollattu välillä olan takaa. Hän on aina noussut
pinnalle. Se on taito, jota harvalla, etenkään poliitikolla, on.
Paavon perusluonto on ystävällisyys. Hänellä on hyvin
aurinkoinen olemus ja hymy herkässä. Tämä on hyvin tärkeä ominaisuus ihmisessä.
Se osoittaa, että ihmisessä on paitsi tiedon, myös sydämen sivistystä. Hän osaa
arvostaa kanssaihmisiään.
Paavo on lappilainen ja arvostaa maaseutua ja sen pysymistä
elävänä. Hän on itse lähtöisin maanviljelijäperheestä ja osaa kunnioittaa maan
antimia ja Äiti Maata. Hänen juurensa ovat syvällä lappilaisessa kulttuurissa.
Hänen isänsä Eemeli yli satavuotiaana sai vielä patentin keksinnölleen. Paavon
geeneissä on siis uudenoppija. Hän ei jämähdä paikoilleen, vaan etsii uusia
vaihtoehtoja, joista on hyötyä ihmisille.
Paavo on perustanut kotiseudulleen kansanopiston ja sen
pihapiiriin muun muassa kappelin. Kappeli, jossa on Juhani Palmun maalaukset,
on aivan ainutlaatuinen. Se henkii Äiti Marian energiaa viehättävine
naisfiguureineen. Kappelintekijää on selvästi inspiroinut vahva henkisyys.
Rauhanpappina arvostan Paavon avarakatseisuutta ja
suvaitsevaisuutta myös uskon asioissa. Itse olen vuosia unelmoinut Napapiirille
saatavasta kansainvälisestä rauhankappelista, jossa katto on korkealla ja sijaa
kaikille uskomuksille, jotka edistävät ihmisten välistä rauhanomaista
rinnakkaiseloa. Näen Paavon rauhanmiehenä, jolla on hyvät edellytykset onnistua
tässä työssä.
Marketta Mylläri rauhanpapitar
| |
Pelastakaa Juhannuskallio
Tämän
kesän parhaat lavatanssit koin Wanhojen markkinoiden aikaan Ounasvaaran
lavatansseissa. Ounasvaaran Hiihtoseura ja Kotiseutuyhdistys Totto
ansaitsevat kauniit kiitokset kaikesta tekemästään talkootyöstä,
kun järjestivät hyväntekeväisyys/ entisöintitanssit Oukun
lavalla. Lava on hyvässä kunnossa, ympäristö edelleen kaunis ja OH:n
hiihtomajakin aivan upea. Harvoin saa tanssia niin mahtavan
musiikin tahdissa kuin Rovaniemen VPK:n soittokunnan ja Vaskiseitsikkko
Saaren Soittajien tahdittamana. Musiikki oli hienoa ja tanssiporukkakin
kivaa. Tulipa taas mieleen Juhannuskallion kohtalo. Auttaneeko
muu kuin kutsua apuun Länkisen Ilkka ja hänen Katjansa. Heillä on sydän
paikallaan ja järkevää yritystoimintaa. Ottakaa koko Joulupukin
valtakunta huostaanne ja pelastakaa Juhannuskallio – se mitä siitä
vielä on jäljellä – ennen kuin kaiken maailman pikkusielut rakentavat
koko kallion täyteen mökkejään. Ratkeaisi samalla ongelma, mitä
kesätarjontaa turisteille. Ei muuta kuin lavatansseihin Oukulle! Voisi
aloittaa vaikka ensi juhannuksena Wanhan ajan juhannusjuhlista
Juhannuskalliolla lavatansseineen. Lavatanssit kun ovat maailmalla
nykyään jo hittituote. Ties vaikka kiinalaisetkin innostuisivat
pyörähtelemään tänne päin, kun saavat nyt tutustua Shanghain
maailmannäyttelyssä meikäläisiin. Muuten, olen sitä mieltä, että
sanan ’rillumarei’ voisi poistaa Rovaniemen imagosta. Sana viittaa vain
määrättyyn elokuvaan, ei Wanhojen markkinoiden reiluun meininkiin. Marketta Mylläri tanssiva rauhanpapitar | |
Kauneus ruokkii sieluammeTulen
juuri aamulenkiltäni kiertämästä Kemijoen rantoja. Lopuksi kierrän
yleensä Kirkkolammen. Sen puisto kukkatarhoinenn on yksi kauneimpia
paikkoja Rovaniemellä. Eriväriset kukkakentät hivelevät silmää.
Lempikukkani, pionit vaaleanpunaisen eri vivahteineen ovat viime
päivinä olleet uhkeimmillaan. Pöykkölän kartano on toinen upea
paikka. Viime sunnuntain Marjetan juhlat taas kerran sen todistivat,
kuinka toimiva tämä kartano on yleisöjuhliin. Sen kauniimpaa paikkaa
saa hakea. Jutajaisten paikka Kemijoen rannassa on myös
sitä ehtaa Kemijoen rantaa. Tunnelmaan ei kuitenkaan sovi, ainakaan
tanssimiseen, nykyinen ruma esiintymisareena. Vain Maria Lundin viehkeä
sulokkuus tanssisolistina sai häivytettyä rumat seinät. Pöykkölään
voitaisiin rakentaa pienimuotoinen kesälava juhannustansseja varten, ja
ehkä myös muita tansseja varten. Nyt siellä on perinteinen
lipunnostotilaisuus juhannusiltana klo 18. Sen jälkeen juhannuksen
voisi hyvin aloittaa tansseilla lavalla, joka rakennettaisiin Pöykkölän
rantaniitylle. Erilaisia vaihtoehtoja on hyvä olla. Voisi olla,
että pikkuhiljaa porukkaa kertyisi yhä enemmän, sillä kyllä
juhannukseen kuuluu ehdottomasti lavatanssit. Kaikki kauneus on hyvin tärkeää, sillä se ruokkii sieluamme ja saa iloa ja vilskettä suoniimme. Marketta Mylläri rauhanpapitar, M. Div. | |
Ajan ajattomuus ja
yöttömyys
Aurinko laskee täällä
Rovaniemellä vasta tasan kuukauden päästä 7. heinäkuuta. Tämä
ihmeellinen, taianomainen aika on taas täällä. Aika jolloin aikaa
ei ole. On vain valoa ja sen tuomaa iloa. Aika on illuusiota. Kaikki
tapahtuu tässä ja nyt. Aika on ajattomuutta.
Ajan ajattomuuden koin
hyvin selvästi myös viime viikonloppuna, kun juhlimme
luokkatovereitteni kanssa vanhalla Lyseollamme. Meidät julistettiin
riemuylioppilaiksi. Juhlimme koko viikonlopun yhdessä, kaksi
rinnakkaisluokkaa. Pari vuotta sitten juhlimme Lyskamme
satavuotisjuhlia ja nyt omia juhliamme. Koimme olevamme kuin ’silloin
ennen’.
Miten tämä ihmeellinen
ajattomuus meissä ilmenee? Siten, että vaikka vuosia tulee, niin ne
eivät tunnu oikeastaan missään. Joka kerta kun tanssin nopeaa
rokkia tai jiveä, tunnen olevani teinityttö. Juuri silloin opimme
nämä tanssit. Ja ihme ja kumma ne ovat kaikki nämä vuosikymmenet
olleet muotitansseja. Se, miltä minusta tuntuu, on tärkeintä. Se
määrittelee, mitä aikaa elän. Voin itse sen ratkaista. Valitsenko
ilon vai murheen, rakkauden vai pelon. Sitä, miten suhtaudun
asioihin, ei voi kukaan määrätä. Tapahtuipa tässä fyysisessä
maailmassa mitä tahansa, itse ratkaisen, miten sen koen.
Olen viime viikkoina
ajellut milloin mihinkin suuntaan näitä upeita Kemi- ja Ounasjoen
rantoja, ihaillut mahtavia jokitörmiä ja niiltä näkyviä
maisemia. En yhtään ihmettele, että meidän ikioma laulumme on
nimenomaan ’Kymmenen virran maa’. Vesi virtaa kymmenissä
virroissa yhtyen kahdeksi isoksi virraksi kaupungin sydämessä
matkallaan kohti valtamerta.
Rakastan maisemia
koti-ikkunoistani. Usein istun keittiön sohvalla ja katselen
hurmaavaa maisemaa Harjulammella, johon taivas kuvastuu veteen
satumaisina väreinä, jotka muuntuvat joka hetki. Olen ottanut
satoja kuvia tästä samasta maisemasta eri aikoina. Napsin kuvia
keittiössä askarrellessani koko ajan. Se on helppoa valokuvausta.
Siunattu on tämä maisema.
Siunaten ja rakastaen Marketta Mylläri rauhanpapitar, M. Div. | |
Neitikulttuurin
kukoistusta
Mervi Auttin
väitöstöstilaisuus aiheesta ”Etsimessä neitikulttuuri,
1900-luvun alun valokuvaajanaisia Rovaniemellä”, oli hieno esitys
mukaan lukien aiheeseen liittyvä filmi ja valokuvanäyttely. Lapin
Yliopisto keräsi 8.5. salillisen kiinnostunutta yleisöä.
Nimike ”Neitikulttuuri”
oli meille monelle, itse mukaan lukien, aluksi outo sana. Kun sitä
vähän aikaa pyöritteli kielellään, se alkoi tuntua ihan kivalta.
Joku keskusteluissa ehdotti sanaa ’sinkkukulttuuri’, mutta
vieraaltahan se kuulostaa ja antaa aivan vääriä mielikuvia.
Itselleni tänä
neitikulttuuri on oikeastaan hyvinkin tuttua. Olen kahden tädin
kasvatti, joista kumpikin edusti loistavasti tätä neitikulttuuria.
Toinen oli opettajatar ja toinen kirjanpitäjä/kassanhoitaja. Siis
itsellisiä, vapaasieluisia naisia; naisia joiden ei ’tarvinnut’
mennä naimisiin saadakseen elantonsa. Tämä edellytti koulutusta ja
työtä, josta juoksi omaa rahaa.
Raha onkin näytellyt aina
suurta roolia naisen asemassa. Ilman omaa rahaa olet mitätön,
jonkun miespuolisen henkilön vallan alla. Tämä henkilö yleensä
on isä, aviomies tai veli, niin kuin vieläkin monessa etelän
kulttuurissa. Tai tänäkin päivänä, jos nainen on kotona lasten
kanssa tai jää työttömäksi, hänen miehensä määräysvalta
kasvaa kotona. Tämä ruokkii usein miehen narsistisia ja
sadistisiakin piirteitä. Yllättävää mutta totta. Näin on hyvin
yleistä tänäkin päivänä. Lähes kaikki avioerotapaukset menevät
saman kaavan mukaan. Nainen nujerretaan uhkauksilla, ja usein myös
fyysisen vallan keinoilla. Lapset ovat pelinappuloita, joita halutaan
omaan huostaan, vaikka mies ei osaisi edes puuroa keittää tai olisi
koskaan osallistunut lasten hoitamiseen.
Tämä Neitikulttuuri ei
tarkoita sitä, että nämä neidit olisivat eläneet itseään
varten. Hyvin useissa tapauksissa he koulutettuina kasvattivat ja
kouluttivat sisarusten lapsia, uhraten näin usein myös oman onnensa
täysin tietoisesti. Ilman heitä yhteiskunta ei olisi ollut niin
tasapainoinen, kuin se heidän ansiostaan oli.
Olen syvästi kiitollinen
omille tädeilleni, Lyyli ja Anna Myllärille, jotka olivat oman
aikansa Neitikulttuurin vaikuttajanaisia. He ovat aidosti
vaikuttaneet omaan käsitykseeni naiseudesta ja sen arvosta. Minun
itsetuntoani ei ole kukaan nujertanut. Kiitos myös rakkaalle
aviomiehelleni Jussille, joka oli hieno, vanhanajan herrasmies.
Tällaisiakin miehiä tietysti on aina ollut ja on nykyäänkin.
Kiitos Mervi, että toit
esille tämän naisten oman kulttuurimuodon.
Siunaten ja rakastaen Marketta Mylläri rauhanpapitar, M. Div. | |
Rauhankappeli
Napapiirille
Napapiirillä tarvitaan
sellainen kappeli, joka avoimin sydämin ja ovin vastaanottaa
jokaisen kulkijan. Ilman tiukkaamista, mitkä ovat kulkijan sisimmät
uskomukset. Senhän tietää vain kulkija ja hänen Jumalansa
Olen vuosia puhunut,
kirjoittanut ja meditoinut tätä rauhankappelia. Olen myös tehnyt
jotain asian hyväksi. Osallistun kansainväliseen
kirjoituskilpailuun kirjallani ”Maria Magdalena in My Heart”.
Kilpailun järjestäjät ovat USA:ssa James Twyman, monien kirjojen
top-listojen ykkönen, ja kustantaja Robert Evans. Voittajakirjailija
saa kustannussopimuksen kirjalleen ja paljon julkisuutta.
Kirjani koostuu
lehtiartikkeleistani, joita olen kirjoittanut vuosien varrella muun
muassa Lapin Kansaan ja Uusi Rovaniemi-lehteen. Olen kääntänyt ne
englanniksi ja ne on editoitu.
Kilpailu kestää 8
kk, joten kirjan ei tarvitse olla valmis kuin vasta kilpailun
lopussa. Kirjoitan siis edelleen kilpailuartikkeleita. Kilpailussa on
4 äänestystä, nyt ensimmäinen 29.3.-3.5. jolloin noin 2500
kirjailijasta valikoituu 250 jne.
Kilpailuvideossani
mainostan matkailua, Joulupukkia, Lappia ja koko Suomea. Ja puhun
tästä Rauhankappelista, jota visualisoin Napapiirille.
Auta sinäkin
tässä Lapin mainostamisessa ja rauhankappelin saamisessa. Mene
sivuilleni www.mariamagdalena.fi
ja etusivulla on suora linkki kilpailuun.
On jo aika saada tämä
Rauhankappeli, eikö totta!
Siunaten ja
rakastaen Marketta Mylläri rauhanpapitar, M.Div. |
|
Isonrakan Ison Männyn rukous
Olen
se Iso Mänty Isollarakalla, joka olen ollut Isonrakan maamerkkinä
sukupolvien ajan. En muista ikääni, mutta sen voin kertoa, että
lukemattomat ovat ne hiihtäjät ja vaeltajat, jotka ovat käyneet minua
tervehtimässä ja kirjoittaneet nimensä kirjaan, joka oli vyötettynä
runkooni.
Olen
antanut voimaani ja rakkauttani teille kaikille, olen iloinnut
kanssanne ja siunannut teitä lämmölläni ja auringonsäteillä, jotka ovat
valaisseet Isoarakkaa.
Nyt olen suruissani ja
hylättynä vaijereiden ja kasvuston ympäröimänä. Miten nyt voin palvella
teitä, kysyn itseltäni. Ettehän edes huomaa minua, saati sitten tule
minua hyväilemään hellästi. Olen kiitollinen, että olen saanut palvella
kotivaarani vaeltajia. Edelleen siunaan ja rakastan teitä. Toivon vain
hiukan huomaavaisuutta. Sähköpylväiden tukivaijerit tunkeutuvat
reviiriini ja kaikenlaiset roskapuut tukahduttavat kasvualustaani.
Kuitenkin
minulla on niin paljon annettavaa ja kerrottavaa kotiseutunne
historiasta. Olen nähnyt ja kokenut niin paljon. Kaiken olen kokenut,
sodat ja kaupungin hävityksen. Silti olen aina uskonut tulevaisuuteenja
siihen, että kaupunki nousee tuhkasta. Iloitsen edelleen siitä, että
elän ja olen pystyssä.
Siunaten ja rakastaen
Marketta Mylläri
rauhanpapitar
************************ |
|
RAKKAUDESTA RAUTIOSAAREEN
Osallistuminen
Rautiosaaren koulun 100-vuotisjuhliin lauantaina 16.5. oli minulle
todellinen Aikamatka. Seurasin tätini Lyyli Myllärin jalanjälkiä
tutustumalla niin kouluun kuin itse saareenkin.
Juhla
oli niin vaikuttava kuin ennalta osasin arvatakin. Tällaisessa juhlassa
on aina historian siipien suhinaa aivan konkreettisesti. Kun pienet,
ihanat ihmiset esittävät koulun historiaa näytelmänä, maailmalla
menestyneet entiset oppilaat puhuvat, yksi koulun iäkkäistä
opettajistakin, Erkki Alasuutari on läsnä ja paljon eri ikäisiä
kyläläisiä ja vanhempia iloitsee yhdessä, on tunnelma ainutlaatuinen.
Kaiken lisäksi juhlassa oli kansainvälisen Comenius-ohjelman oppilaita
ja opettajia niin Belgiasta, Itävallasta, Tshekistä, Virolasta kuin
Puolastakin.
Lyyli Myllärin teksti
"Kansankynttilänä Rautiosaaren uudessa koulussa" (Lapin Kansa 14.5.)
antoi yllättävän paljon faktatietoa sen ajan elämästä ja koulun
perustamisesta. Minulla oli ilo saada oppaakseni koulun entinen oppilas
Kauko Portaankorva, joka juhlan jälkeen lähti näyttämään minulle
saarella niitä paikkoja, jotka Lyyli Mylläri mainitsee tekstissään.
Kävimme Raution- rannassa, johon Maalarin kievarin emäntä saatteli
nuoren opettajattaren veneellä. Sieltä matka jatkui Vanhaan-Hanniin,
sukulaistaloon, jossa kuusiviikkoinen "pikkukoulu" aloitti toimintansa.
Vanha -Hanni oli tuohon aikaan yksi saaren neljästä
suuresta maatalosta: itäpäässä Vanha Rompa ja Uusi Rompa, länsipäässä
Vanha-Hanni ja Rautio. Vanha-Hannin mahtitalo on purettu vain pari
vuotta sitten. Kävimme tällä kauniilla rantatörmällä ja katselin ja
koin hiljaisuudessa ja veden solinassa sielunrauhan ja kauneuden, joka
kumpuaa menneestä elämästä. Tästä Hannin talosta on myös Kauko
Portaankorvan äiti lähtöisin. Tästä talosta oli lähtöisin myös nuoren
opettajan isän äidin isä, joka muutti Mylläriin isännäksi. Tässä
sukulaistalossa nuori opettajatar asui, eli perheen kanssa ja
opetti lapsia ensimmäiset kuusi viikkoa eli piti "pikkukoulua"
nuorimmille lapsille.
Ajattelen tämän päivän
pieniä, kauniita lapsukaisia, jotka esiintyivät juhlassa. Aivan yhtä
pieniä kuin Kustilan Miina, jonka leuka juuri ja juuri ulottui pöydän
reunalle. Kiertokoulun tukevat penkit ja pöydät kun olivat tietenkin
liian korkeita pienille lapsille.
Lokakuun lopussa
vuonna 1909 valmistui uusi koulu Kemijoen törmälle saaren länsipäähän.
Sinne suunnistimmekin seuraavaksi Kaukon kanssa. Kuinka hurmaava paikka
koululle! Vaihtelevan korkea törmä Hirvassuvannon kohdalla oli
oivallinen paikka hyppyrilinkoille ja laskettelulle. Siinä sanoi
Kaukokin lasketelleensa koululaisena. Ja näin kirjoitti
Lyyli-opettajakin lasten tehneen jo sata vuotta sitten. Ja tätä
mäenlaskua tuli ihmettelemään myös unkarilainen opettajatar, joka
reissasi tarkastajan kanssa. Näitä pudas- eli suvantopaikkoja on
Rautiosaaren ympärillä useitakin. Kauko joutui useampaan otteeseen
selittämään minulle, mitä pudas tarkoittaa. Se on virtaamaton paikka,
haarauma Kemijoesta; nyt minun pitäisi se viimeinkin muistaa.
Vanhan
koulun paikalla on entisten oppilaiden laittama patsas, jossa on
teksti:" Tällä paikalla sijaitsi Rautiosaaren ensimmäinen kansakoulu
vuosina 1909-1962." Sääli, että koulu siirrettiin itäpuolen
tienvarteen. Syynä oli varmaan Rautiosaaren vanhainkodin ja
terveyskeskuksen laajentuminen tälle kauniille paikalle. Lohtuna olkoon
se, että vanhukset ja sairaat saavat olla näin kauniilla paikalla veden
äärellä.
Ajellessamme saaressa kysyin moneen
otteeseen Kaukolta, miksi asutus ja koulu tuli juuri saareen, ei
mantereelle joen molemmille rannoille. Tajusin kyllä aika pian syyt.
Niin kuin Kauko selittikin, maa on Rautiosaaressa maanviljelijän
paratiisi. Ei soita, ei hallaa, ei kiviä. Vielä nytkin laajat pellot ja
niityt kattavat pääosan saarta. Tietenkin myös ympärillä olevat
kalavedet toivat saarelaisille vaurautta. Minun onkin tunnustettava,
että tällä reissullani rakastuin kauniiseen Rautiosaareen.
Nykyisen,
kauniin ja modernin koulun tiloissa oli hyvä juhlia. Isoon juhlasaliin
mahtui salillinen väkeä sopivasti. Mielenkiintoisin paikka minulle oli
koulun museoluokka. Siellä oli jäljellä paljon aineistoa vanhan koulun
ajoilta. Lyyli Myllärin tekstissään mainitsemia opetuksen
havaintovälineitä on vielä runsaasti tallella. Sota kiersi armeliaasti
Rautiosaaren ja näin rakennuksia ei poltettu, ja koulunkin aineistoa on
säilynyt.
Liikutuin katsellessani vanhoja
kuvatauluja, kuten Kaarle Knuutinpoika lähdössä Viipurin linnasta,
Jeesus pesemässä opetuslasten jalkoja ja jakamassa ruokaa vuorella,
heinäntekoa, eläimiä, luurangon kuva ja muita hyvinsäilyneitä kuvia. On
myös fysikaalisia välineitä, kirjoja, perhostauluja. Eniten liikutuin,
kun näin vanhan urkuharmoonin, joka hankittiin kun koulu oli juuri
perustettu ja jota rakas Lyyli-tätini aivan varmasti oli soittanut.
"Varat harmoonin ostoon saatiin kyläläisiltä kerätyillä varoilla.
Kunnalta pyydettiin avustusta 50 mk, mutta sitä ei liene saatu." Lyyli
Mylläri kertoikin tekstissään tarkastajan ihmetelleen, kuinka jo
marraskuussa koulu oli niin valmis seinäkelloa, verhoja, tauluja ja
kaikkia välineitä myöten. "Ei tahtonut uskoa, että minun tosiaankaan ei
tarvinnut mitään kärttää." Näin kyläläiset rakastivat kouluaan ja
tukivat kaikin mahdollisin tavoin. Jopa niin, että Rompasaaren
Tuomas-isäntä tuli emäntineen ensimmäisenä iltana katsomaan, onko
nuorella opettajattarella jo ikävä hellittänyt. Tämä ystävällinen
huolenpito olikin sitten auttanut nuorta opettajatarta pahimman
koti-ikävän yli.
Vielä eräs mielenkiintoinen asia.
Lyyli Myllärin tekstissä on maininta siitä, kuinka koululla kävi nuori
unkarilainen opettajatar tarkastaja Kerkkosen mukana. Tämä nuori nainen
oli omilla varoillaan tullut tutustumaan Suomen kouluihin. Todella
mielenkiintoista. Tästä pääsee ilman aasinsiltaa seuraavaan aiheeseen:
nykyisen koulun kansainvälisyyteen! Jo ensimmäisenä kouluvuonnaan
Rautiosaaren kansakoulu siis aloitti kansainvälisen yhteistyön.
Huoli
kyläkoulujen ja kylien asemasta Euroopan äärirajoilla oli yhtenä syynä
myös Rautiosaaren koulun hakeutumiseen eurooppalaisten koulujen
yhteistyöhankkeeseen, Comenius-ohjelmaan. Sen tarkoituksena on
auttaa oppilaitoksia, pieniä kyläkouluja nimenomaan, suunnittelemaan
eurooppalaista/kansainvälistä yhteistyötä pitkällä aikavälillä. Tähän
ohjelmaan Rautionsaaren koulu on osallistunut jo kolme kertaa.
Ensimmäinen
Comenius-ystävyyskoulu hankittiin Englannista, koska haluttiin oppia
oikeaa brittienglantia. Siitä se sitten laajentui muihin maihin. Koulun
100-vuotisjuhlille olikin saapunut kymmenen opettajaa ja kymmenen
oppilasta Belgian, Itävallan, Tshekin, Viron ja Puolan
ystävyyskouluista. Koulunjohtaja Riitta Niska ja opettajat ovat
vaivojaan säästämättä tehneet työtä tällä saralla. Upeaa, että meillä
on tällaisia vireitä kyliä ja kyläkouluja. Meidän tulee kaikin
mahdollisin tavoin tukea tällaista toimintaa!
Ajattelen
100 vuotta sitten tapahtunutta koulujen perustamista. Vaati
kyläläisiltä suurta aktiivisuutta saada koulu omaan kylään. Koulusta
muodostui aina kaiken toiminnan keskus. Ja opettaja oli todellinen
kansankynttilä. Kynttilä, joka valaisi ja toi valistusta ympäröivään
yhteisöön. Moni nuori opettajatar myös uhrasi oman henkilökohtaisen
onnensa ja jätti perustamatta oman perheen. Näin kävi myös Lyyli
Myllärille. Nätillä, näpsäkällä opettajattarella olisi kyllä ollut
ottajia, mutta huolehtiminen omasta suvusta tuli oman perheen tilalle.
Lyyli Myllärikin antoi kodin, kasvatuksen ja mahdollisuuden
koulunkäyntiin Linda-sisarensa kolmelle lapselle. Myöhemmin hän myös
auttoi Anna-sisarensa kanssa Mikko-veljen suurta perhettä, kun lasten
äiti kuoli nuorena.
Luulen myös, että jo
seminaarissa nuoriin naisiin iskostettiin sitä, kuinka tärkeää tehtävää
opettajat tekivät. Tulee mieleeni TV- sarja Hovimäki, jossa nuori Katri
tuli ensimmäiseksi opettajaksi kotikyläänsä ja uhrasi oman perheonnensa
torjumalla nuoren, rakastamansas lääkärin kosinnan. Myös maaseudulla
maatalon emännän ja opettajattaren työn yhdistäminen olisi ollut voimia
kysyvä yhdistelmä ja usein lähes mahdoton toteuttaa.
Kun
ajattelen Lyyliä Mylläri, jonka kanssa minun on suotu elää ja asua
viisivuotiaasta asti, tunnen suurta kiitollisuutta tästä siunauksesta.
Hän oli Maria-sieluinen henkinen voima suvussamme loppuun asti, täysin
sielun ja hengen voimissa vielä 94-vuotiaana. En ihmettele yhtään, että
hänen aloittamansa koulu on näin hyvin selvinnyt ensimmäiset sata
vuottaan. Se energia, minkä henkinen ihminen antaa työpanokseensa, on
aina suuri siunaus ympäristölleen. Tätini Lyyli Mylläri on aina ollut
ja tulee olemaan minulle esimerkkinä tällaisesta ihmisestä.
Marketta Mylläri
englanninkielen opettaja ja kansainvälinen rauhanpapitar, M.Div.
**************************
|
|
KUN TÄTI PYSSYN OSTI
Tätini
Anna Mylläri, s. 11.5. 1894, k. 27.6. 1974, toimi silloisen
Rovaniemen kauppalan kassanhoitajana vuosikymmeniä. Hän toimi
kassanhoitajana ennen sotia, kauppalan hallinnon ollessa sota-aikana
Pietarsaaressa, ja sitten taas Rovaniemellä eläkkeelle siirtymiseensä
asti.
Hänen työnsä oli äärettömän vastuullista ja
rasittavaa. Siihen aikaan muun muassa kaikki kauppalan palkat
maksettiin seteleinä suoraan kassasta. Palkkapäivinä pienessä
kassanhoitajan huoneessa istui myös kaksi ulosottovirkailijaa. He
tupakoivat koko ajan, niin että huone oli sakeana savusta. Ihmettelen
miten kukaan saattoi tehdä vastuullista työtään sellaisissa
olosuhteissa. Ei puhettakaan, että ulosottomiehen köriläät olisivat
ottaneet huomioon tätini huomautuksia tupakansavusta.
Menin
usein koulupäivän jälkeen odottamaan tätini työpäivän päättymistä, kun
olimme yhdessä menossa jonnekin asioille. Niinpä tämä kassanhoitajan
työpaikka tuli minulle hyvinkin tutuksi.
Kerran taas
oli palkkapäivä. Omatkin opettajani kävivät hakemassa tätini kädestä
palkkarahansa. Erityisesti on jäänyt mieleeni aristokraattisen näköinen
ja tuntuinen ruotsinkielen opettajamme. Tämä nutturapäinen ylhäisyys
tuli hakemaan palkkaansa; hän näki minut istumassa seinän vierellä.
Saatuaan rahat hän vilkaisi minuun ja sihahti hampaittensa välistä:
"Antaa kuin omia rahojaan". En tuolloin ymmärtänyt ollenkaan, mitä hän
tarkoitti. Vasta myöhemmin muistui tämä episodi mieleeni, kun hän
ruotsintunnilla, aiheettomasti ja täysin ilman minkäänlaista syytä,
haukkui minut 'pystyyn'. Tämä ei jättänyt minulle kuitenkaan mitään
hampaankoloon. Hänen hautansa on äitini vanhempien, Keskioja-Alaruikan,
haudan vieressä. Joten minulla on jatkuvasti mahdollisuus siunata häntä
rakastavin ajatuksin.
Kauppalan kassanhoitajalla oli
valtava avainnippu. Siinä oli varmaan kymmenen isokokoista avainta. Ja
kaiken tämä komeuden tätini kuljetti edestakaisin työn ja kodin väliä.
Jo painoltaan mokoma avainmäärä oli kauhistuttava. Näin ajattelin jo
silloin koululaisena ja ajattelen vieläkin.
Menin
usein tätiäni vastaan töiden jälkeen potkurilla, että hän saattoi edes
loppumatkan huristaa mäkeä alas Kemijoen rantaa kohden. Asuimme
Katajarannalla tätieni sodan jälkeen rakentamassa pienessä talossa.
Olin viisivuotiaasta asti asunut tätieni, opettajatäti Lyylin ja
Anna-tädin kanssa. Kun kymmenlapsisen perheemme äiti kuoli ja nuorin
jäi puolen vuoden ikäiseksi, tätiemme merkitys perheellemme entisestään
kasvoi. Vuonna 1950, samana vuonna kun äitimme kuoli, Anna-täti adoptoi
minut ja näin lähes eläkeikäisenä tuli kasvattitädikseni.
Omakotitaloissa
oli tuohon aikaan keittiön lattian alla ruokakellarit ja niissä luukut
ja ikkunat, joista perunat laskettiin alas talvisäilöön. Keittiön
lattialla oli myös luukku, josta pääsi portaita alas kellariin.
Eräänä
pimeänä syysiltana Anna- tätini, joka sattui olemaan keittiössä, kuuli
omituista ääntä, aivan kuin luukkua olisi nostettu paikoiltaan. Hän ei
empinyt hetkeäkään, vaan huusi kovalla äänellä jotain miehen nimeä.
Talossamme ei kylläkään asustanut ainuttakaan mieshenkilöä, mutta täti
hoksasi heti, että pelottelu on nyt paikallaan, oli tunkeilija kuka
hyvänsä. Tämä tepsikin tehokkaasti, ja tunkeilija veti luukun takaisin
ja häipyi saman tien.
Tätini ei jäänyt haikailemaan,
vaan hankki välittömästi pienen käsiaseen puolustaakseen kauppalan
rahavaroja. Koskaan hän ei tätä asetta käyttänyt, mutta varmasti olisi
puolustanut kauppalan rahakirstun avaimia täydellä tarmolla, jos näin
olisi vaadittu. Hän oli rohkea nainen ja erittäin osaava joka
suhteessa.
Kun tätini täysin palvelleena jätti
pestinsä kauppalan rahakirstun vartijana, tuli hänen paikalleen mies.
Muistini mukaan työt järjestettiin uuteen uskoon. Ei yksikään mies
olisi koskaan suostunut siihen työmäärään, mitä tätini yksin teki. Näin
se on. Yksi nainen vastaa usein montaa miestä myös työelämässä!
Tämä
tätini työmäärä tuli minulle itselleni tutuksi omassa työpaikassani
aivan urani alkuaikoina. Suoritin Helsingin Kauppakorkeakoulussa ensin
kirjeenvaihtajan tutkinnon. Hain Kajaaniin Kajaani Oy:n paperitehtaille
kirjeenvaihtajaksi. Ajattelin, että Kajaanista on kätevämpi käydä
Rovaniemellä auttamassa tätejäni talon ja puutarhan pidossa. Katin
kontit! Hyvin nopeasti huomasin, että kunnon yhteydet pelaavat
vain Helsinki- Rovaniemi akselilla. Kun odottelin junaa Kontiomäellä ja
Oulussa tuntitolkulla, kypsyin muuttoon takaisin Helsinkiin.
Kun
lähdin Kajaani Oy:stä, tilalleni otettiin kolme henkilöä:
toimitusjohtajan sihteeri, ulkomaan kirjeenvaihtaja ja teleksin
hoitaja. Ja vuosikertomusten kääntäminen annettiin käännösfirmalle,
koska kukaan ei suostunut sitä tekemään yhtiössä. Hyvät hyssykät, näin
tärkeä henkilö olin ollut! Tuli mieleeni tätini ja hänen valtava
työtaakkansa.
Luulenpa, että näin se on varmaan vielä
tänäkin päivänä. Hyvin monilla aloilla nainen uurastaa mukisematta.
Mies tarvitsee tittelin, aseman ja palkkaa roimasti enemmän kuin
nainen. Itsetuntoa tarvitsee pönkittää sitä enemmän, mitä vähemmän sitä
on aidosti.
Entäpä se perunakellariin tunkeutuja? Jäi
ikuiseksi arvoitukseksi, oliko hän hakemassa kauppalan kassaholvin
avaimia. Vai oliko hän peräti tätien perunoiden perään.
Siunaten ja rakastaen
Marketta Mylläri
Kirjoittaja on kauppatieteiden maisteri, kansainvälinen rauhanpapitar,
M. Div., juuriltaan vanha rovaniemeläinen vapaa vaikuttaja.
**************************
|
|
 |